Gitartalent i komponistworkshop og konserter - 23. april, 2007

Han er et av de største klassiske gitartalentene professor Per Kjetil Farstad har sett – og denne uka får han kjørt seg skikkelig. Hver dag må han videreutvikle en komposisjon i tett dialog med blåseensemblet i Kristiansand symfoniorkester, før urframføringen torsdag. Men alt tirsdag kveld spiller han konsert i Musikkens hus.

 

 

- Jeg er opptatt av ny musikk og skikkelig gammel musikk – mens det som er mellom får være i fred for meg, gliser Robin Rolfhamre, til daglig bachelorstudent ved HiAs Institutt for klassisk musikk.

 

Og innrømmer straks at selv om han faglig sett er mest opptatt av klassisk musikk så durer det i vei med både jazz, rock og pop på hybelen og i mp3-spilleren. Selv skikkelig glatt tyggegummipop banker løs på den unge stockholmerens trommehinner.

 

- Äkta noll-åtta, som han sier. Det betyr at han er oppvokst med 08 som retningsnummer på telefonen – altså Stockholm…

 

Se Robin Rolfhamres hjemmeside:

 

 

Ny og gammel musikk

- Musikklæreren min i videregående skole spilte ny musikk for oss, og den traff meg rett i hjertet, særlig var det et stykke for obo, engelsk horn, PC, glassbiter og glassbolle koblet til en videoprojeksjon som traff meg. Og så var det et elektronikaverk jeg hørte på bilradioen som gjorde meg kvalm og dårlig på direkten. Jeg ble rasende, men det gjorde meg også fascinert og betatt av effekten musikken hadde, sier Robin Rolfhamre.

 

Og det er det musikk handler om: Respons og følelser. 

 

Slik er det også med talentets andre musikalske havn – renessanse- og barokkmusikken.

 

- Framfor alt fransk barokk. Kompleksiteten tiltaler meg. Formene er forutsigbare mens musikken i seg selv er utrolig varierte. Og så er det melankolien i musikken som ligger inne i den og som slår an strenger inne i meg også, sier Robin Rolfhamre.

 

- Franske luttmestre i barokken, han har sans for dem, lyder det fra professor Per Kjetil Farstad i bakgrunnen.

 

Og da er det ikke rart at studenten og professoren trives godt i lag.

Konsertkveld

Tirsdag 24. april klokka 20 i Sigurd Liesalen i Musikkens Hus, Kongens gate i Kristiansand, spiller Robin Rolfhamre renessanse-, barokk og ny musikk.

 

- Blir det glassboller og videoprojeksjoner?

 

- Det blir mest gitar, jeg bytter mellom 6-strengs- og 11-strengs. Den siste er stemt som en barokklutt, svarer studenten.

 

Konserten er lagt opp som en veksling mellom ny og gammel musikk, i praksis ved at annethvert stykke blir ny musikk og annethvert fra barokken.

 

- Temaet er evighet og melankoli – og så setter jeg stykkene sammen for å få en fargeblanding med rett temperatur, sier Rolfhamre.

 

Og konserten er verdt å spandere litt kveldstid på, ifølge professoren:

 

- Det er ikke hvert år en får fram studenter som både er så interesserte som Robin, og som gjør det så bra på spillefronten, konstaterer Per Kjetil Farstad.

 

Ett utslag av interessen er at Robin Rolfhamre nå leser tabulatur – det vil si selve språket som strengeinstrumenter ble spilt etter i middelalderen. Tabulatur ligner på mange måter noter, men anviser grepene fingrene skal ta på brettet direkte. Noter må en kunne først, for så å oversette i hodet til gripebrettet på strengeinstrumentet. (Se Wikipedia om tabulatur norsk, eller stor artikkel om tabulatur på tysk wikipedia: )

 

 

Komponist-workshop

En ennå større utfordring enn konserten er samarbeidet med Kristiansand Blåseensemble (KBE), som blåserne i Kristiansand symfoniorkester kaller seg når de spiller på egen hånd.

 

- Robin er den eneste lokale av de fem unge komponistene som er plukket ut til workshop’en. Initiativet til opplegget ble tatt av Bjørn Sagstad, som er kunstnerisk leder for KBE, og programkomitéen for symfoniorkesteret. De unge komponistene får muligheten til å samarbeide med to dirigenter og profesjonelle musikere en uke, sier Farstad.

 

- Det er fantastisk spennende å få delta.i komponist-verkstedet. Å spille verket for musikerne og teste det ut på dem og få feedback i dialog er bare underbart, men tøft også, sier Rolfhamre.

 

Dirigentene har hatt partiturene en liten stund allerede, og bidrar naturligvis med sine tolkninger og forslag til endringer. I tillegg sitter de fire andre komponistspirene der med ørene på stilk, og vil gi hverandre tips hele tiden

 

Punch

Stykket Robin Rolfhamre har komponert er på rundt fire minutter, og heter Punch.

 

- Det er skrevet for full symfonisk blås og to slagverk. Tittelen skriver seg fra avslutningen – komposisjonen vokser til en skikkelig finale. Det blir en slags kombinasjon av Stravinskijs ”Våroffer” og en gangsterfilm, sier komponisten.

 

Stykket er ikke eksperimentelt.

 

- Men jeg er jo utrolig spent på hvordan lyden blir, hvordan dynamikken mellom instrumentene vil arte seg – i det hele tatt hvordan dirigentens tolkning lyder, sier studenten – før professoren overtar:

 

- Robin har skrevet verk for gitar solo og eksperimentelle ting som – ja, jeg mener dette går bare én vei - mot toppen. Det er gøy å si som lærer at man kanskje ikke har sett større talent på dette feltet. Det er gøy å kunne løfte fram talenter når det er på den måten, sier Per Kjetil Farstad.

 

Så gjelder det bare at ingen blir punch-drunk etter konserten torsdag…

 

Gratis i Marvika

Konserten der Kristiansand Blåseensemble spiller sluttproduktene fra komponistverkstedet i Marvika på Lund i Kristiansand – der symfoniorkesteret holder til på de den tidligere marinebasen – torsdag 26. april klokka 13:15 – 15. Seminarkonserten er åpen for publikum – og er gratis!

 

Mer på Kristiansand symfoniorkesters hjemmeside:

 

 


E-post: tormartin.lien@hia.no